کبد انسان
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
کبد انسان
www.rozex.rozblog.com
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلیآشنایی با بدن انسانکبد انسان

تعداد بازدید : 299
نویسنده پیام
aryan آفلاین


عضويت : 10 /10 /-622
کبد انسان
80 درصد سلولهای کبدی را هپاتوسیتها تشکیل می‌دهند. هپاتوسیتها ، چربی و قند را ذخیره می‌کنند. علاوه بر این تهیه آلبومین ، پروترومبین و فیبرینوژن به عهده هپاتوسیت است. کبد دارای چهار لوب ناقص جداگانه است که با یک بافت پیوندی بسیار نازک به نام کپسول گلیسون احاطه شده است. سطح آن با صفاق پوشیده شده است. ناف کبد برای ورود رگهای خونی و خروج صفرا بکار می‌آید. دو نوع جریان خون دریافت می‌کند. مقدار زیاد آن از طریق ورید باب (از روده ، معده و طحال) وارد کبد می‌شود و مقدار خیلی کمی خون از طریق شریان کبدی به کبد می‌رسد.

سه شنبه 12 فروردین 1393 - 17:42
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش
aryan آنلاین آفلاین
[avatar_answeraryan]
[starsaryan]
[rankingaryan]

ارسال‌ها : [Count_Allaryan]
عضويت : [registerdatearyan]
محل زندگي : [cityaryan]
سن : [age_answeraryan]
شناسه ياهو : [yahooaryan]
تعداد اخطار: [warningaryan]
تشکرها : [thanksaryan]
تشکر شده : [thanksaryan]
پاسخ : 1 RE آناتومی کبد :

کبد (Liver) عضوی مثلثی شکلی است که در جلوی معده و در پشت دنده ها در قمست فوقانی و راست شکم قرار دارد . کبد بزرگترین و پیچیده ترین عضو بدن است که حدود 1500 گرم وزن دارد و به 4 لوب تقسیم می شود که لایه نازکی از بافت پیوندی هر لوب را در بر گرفته که به داخل لوبها نفوذ می کند و لوب ها را به بخش کوچکترین بنام لوبول تقسیم بندی می کند و هر 2 دقیقه یکبار همه ی خون بدن از این لوبولها عبور می کند.

کبد عضوی است که به دلیل مقدار زیاد خون رنگ آن قرمز مایل به سیاه است. خون کبد معمولاً از 2 منبع است :

1. حدود 75% خون از طریق ورید پورت وارد کبد می شود که از دستگاه گوارش تخلیه می شود و غنی از مواد مغذی است .

2. بقیه ی آن به وسیله ی شریان کبدی وارد کبد می شود که غنی از اکسیژن است .

این 2 منبع خونرسانی در نهایت شاخه ی انتهاییشان به هم می پیوندند و تشکیل سینوزوئیدهای کبدی را می دهد که این سینوزوئیدها پس از خونرسانی به کبد به درون وریدچه های واقع در مرکز لوبولهای کبدی تخلیه می شوند و ورید مرکزی نامیده می شود . این وریدهاای مرکزی به هم ملحق می شود و ورید کبدی را تشکیل می دهد که در نهایت خون ورید کبدی به ورید اجوف تحتانی تخلیه می شود .

سلولهای کبدی هپاتوسیتها می باشند و بقیه ی آنها شامل سلولهای : کوپفر ، اقماری (satellite) و سلولهای ذخیره کننده ی چربی است .

ساختمان هپاتوسیتها شش ضلعی است ( همانند کندو عسل ) . خون شریان کبدی و ورید پورت از ناحیه ی 1 به آسینوس وارد شده و پس از عبور از سینوزئیدها به ورید کبدی انتهایی ناحیه 3 جریان می یابد و در نهایت به صورت ورید فوق کبدی به ورید اجوف تحتانی می ریزد .

سلولهای کوپفر نقش بیگانه خواری دارند که جزء سیستم رتیکولو اندوتلیال هستند و وظیفه ی اصلی آنها به دام انداختن مواد خاصی است که از طریق ورید پورت آورده می شوند .

امضای کاربر : [emzaaryan]
سه شنبه 12 فروردین 1393 - 17:43
ارسال پیام وب کاربر نقل قول تشکر گزارش



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



تمامي حقوق محفوظ است . طراح قالبــــ : روزیکســــ